Tellus FAQ
Frågor & Svar
  Vanliga frågor  

TellUs Mobil är en operatör som använder Tele2s nät! Detta innebär att du har samma täckningsförutsättningar som Tele2s och Comviqs kunder.

Tele2 i sin tur samarbetar med andra operatörer för att tillhandahålla så stabil täckning som möjligt.

På 2G- och 4G-nätet samarbetar Tele2 tillsammans med Telenor.
På 3G-nätet samarbetar Tele2 tillsammans med Telia.

  Kom igång  

Har du precis blivit kund hos oss? Snyggt! Grattis!

För att komma igång behöver du sätta i ditt SIM-kort. SIM-kortet skickas till din adress och datumet för aktivering av SIM-kortet skickas ut till dig via SMS.

Ja, nästan! Förutom barn och ungdomar under 18 år. Be personen du värvar ange ditt telefonnummer vid beställningen!

Vid en värvning så får din kompis en gratis första månad hos Tellus, och du får också en gratis månad!

Jajamän! Du kan värva hur många vänner, släktingar, fiender och bekanta som du vill!
Du som kund får en gratis månad för varje värvning.

Självklart kan du det! Ange vilket nummer det är som du önskar att flytta över ifrån din nuvarande operatör, så fixar vår kundtjänst detta åt er! 

  Surf  

Surfpotten på ert abonnemang fylls på den 1:a varje månad.

Ja det kan du! Surf kan sparas upp till 3 månader. Till exempel så sparas din surf som du får i januari till slutet på april. Bra va?

Om du har beställt extra surf en månad så följer det paketet med en månad till!

Ifall du skulle byta abonnemangsform, så försvinner er sparade surf.

 

Ifall din surf skulle ta slut, så kommer du att få ett SMS med information om att det har tagit slut, samt instruktioner om hur du beställer extra surf till ditt abonnemang.

Du är även varmt välkommen att ta kontakt med vår kundtjänst, så hjälper vi dig så fort vi kan! 

Ifall ditt surfpaket har tagit slut och du behöver beställa mer surf, så SMS:ar du nummer 71669. I SMS:et skriver ni vilket surfpaket ni önskar att köpa, till exempel: “1gb” för att köpa 1 GB extra surf (meddelandet skrivs utan citattecken).

“1gb” för 1 GB extra surf – 50 kr
“3gb” för 3 GB extra surf – 100 kr
“5gb” för 5 GB extra surf – 150 kr

Extra surf kan sparas upp till en månad. Så ifall du beställer det i mitten av juni, så har ni även det till slutet av juli!

  Utomlands  

Abonnemangen fungerar utanför Sveriges gränser, så länge ni inte självmant har valt att spärra ert abonnemang för utlandstrafik. 

För att abonnemanget ska fungera utomlands så behöver roaming vara påslagen i era inställningar. 

Ifall ni behöver ta bort spärren för utlandstrafik eller hjälp med hur man aktiverar roaming, så är ni varmt välkomna att ta kontakt med vår kundtjänst så hjälper vi er så fort som möjligt! 

Exakt samma som hemma! Se allmänna villkoren för mer information.

Det är olika kostnader beroende på vilka länder som du vill ringa till! 
För att se en fullständig lista, se: www.tellusmobil.se/hjalp/utomlands

  Betalning  

Hos Tellus så kan du välja att betala via: Brevfaktura, faktura via e-post, E-faktura samt autogiro.

Du anmäler E-faktura via din internetbank. Sök upp oss som mottagare och fullfölj registreringen. Den kan se olika ut beroende på vilken bank du har.

Betalningsmottagare kan variera beroende på din bank, och står antingen som “Nordfin Capital III” eller “NFC III”.

Nordfin Capital är det företag som skickar ut TellUs Mobils fakturor.

Du kan givetvis få ut en kopia på din faktura om den inte kommit fram eller kommit bort. Ta kontakt med vår kundtjänst så hjälper vi dig att få ut den på nytt.

Fakturaavgiften kostar 30 kr per faktura.

Ifall du önskar att slippa denna, så kan vi tipsa om E-faktura, autogiro eller faktura via e-post. Med dessa alternativ så slipper du fakturaavgiften! 

  Inställningar  

För att aktivera röstbrevlådan så ringer ni till “222” och följer instruktionerna där.

Ifall du behöver ett nytt SIM-kort så är du varmt välkommen att ta kontakt med vår kundtjänst, så hjälper vi er med detta och skickar ut ett nytt SIM-kort till er!

För att aktivera SMS vid missat samtal samt när någon lämnar meddelande, så går detta att aktivera via röstbrevlådan. Ni når röstbrevlådan genom att ringa 222. Välj sedan val 3 och följ instruktionerna för “Slam down”.

Ibland krånglar det och då hjälper vi gärna till!

Vi tycker att det går snabbast att få hjälp via telefon. Det går också lika bra att maila!

Vi erbjuder självklart E-SIM. Hör av dig till vår kundtjänst via telefon, mail eller chatt för att beställa till ditt abonnemang.

Det är viktigt att du kontrollerar att din enhet stöder E-SIM, annars finns risken att du beställer ett SIM-kort som inte fungerar i just din enhet.

  Uppsägning  

Om du ska säga upp eller avsluta ditt nummer så kan du antingen ringa till oss på 0771-20 10 00 eller fylla i vårt uppsägningsformulär.

Hjälp oss bygga på vår FAQ.

Vi uppdaterar våra frågor och svar löpande, och med några hjälpande händer brukar det gå snabbare! Saknar du ett svar, skriv in din fråga så lägger vi till svaret här, och till din mail så klart.

Den här hemsidan använder cookies. Genom att fortsätta vara på sajten accepterar du användning av cookies.